zondag 29 mei 2016

Schoolkeuzes; de vrije school

Hoofd, hart en handen
Mijn oudste kindje is net 3 geworden en steeds vaker komen er vragen over de toekomstige schoolkeuze voor onze jongens. Ik zat vroeger op een katholieke basisschool en wat mij het meest is bijgebleven zijn de praktijk lessen, hier leerde ik het meeste van. De klei opdrachten, het vrije lezen, leren haken, de eitjes/rupsen/coconnen/vlinders in de klas. En ook een lessen voor de heilige communie waren een leuk en spannend onderdeel. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen ook deze dingen mogen ervaren op deze manier. ik ging op onderzoek uit en kwam het de vrije school tegen wat kan passen bij onze manier van natuurlijk ouderschap.
De vrije school komt steeds meer in op mars (uit cijfers uit 2013 bleek toen al een gemiddelde groei van 5/6%). Veel ouders vinden de grondselen en het ‘groene’ van de vrije school een goede basis om mee te geven aan hun kroost. Ze willen dat hun kinderen zich mogen ontwikkelen op hun eigen tempo. Dat ze gezien worden voor wie ze zijn. Ouders willen dat de leraren , de juffies, echt kijken, kwaliteit leveren en ze willen dat de ‘groene beweging’ verder mee beweegt met hun kinderen.
Uit onderzoek blijkt het volgende;
Het merendeel van de ouders (78%) die voor de vrije school kiezen hebben zelf geen persoonlijke ervaring met de vrije school. Hun keuze word gebaseerd op de volgende motieven;
-       De school is minder gericht op prestaties en meer gericht op de ontwikkeling van het kind (67%)
-       De school bied goede mogelijkheden tot zelfontplooiing van het kind (48%)
-       De school heeft veel aandacht voor kunstzinnig onderwijs (42%)
-       Geen denk maar doe werk (40%)
-       De school past bij onze normen en waarden (36%)
-       Het kind leert spelenderwijs (36%)
De drempel om niet voor het vrije onderwijs te kiezen is met 39% de afstand van huis naar school.

Ouders vinden het belangrijk dat kinderen de lesstof aangeboden krijgen wanneer het kind eraan toe is. Dat er niet alleen cognitief word geleerd maar vooral met gevoel en ervaringen. Natuurkunde lessen in de natuur, spelen met hout, wol en zijden speelgoed.
Er worden tegenwoordig op vele andere facetten eisen gesteld aan het onderwijs, andere eisen dan zeg maar 10-20 jaar terug. Waar eerst religie een grote rol speelde en de afstand naar de school speelt nu de ‘groene’ beweging, het bewuste leven een grote rol. Wat vinden wij nu echt belangrijk dat ons kind leert. Veel ouders zijn bereid hiervoor te reizen naar het dorp verderop, te verhuizen naar de andere kant van de stad.
Maar wat houd het vrije onderwijs nu in? Ik heb hier een aantal onderdelen van het vrije onderwijs voor jullie op een rijtje gezet.
De gedachtegoed van Rudolf Steiner is een lijdraad voor de visie binnen het vrije onderwijs. Het is een grondslag voor het pedagogisch handelen. Zijn gedachte goed gaat uit naar de ontwikkeling van het gehele kind, de reis die de ziel maakt en hoe je deze zo liefdevol mogelijk kan begeleiden tijdens zijn reis op aarde.
Een bekende gezegde binnen de vrije school; hoofd, hart en handen.
Hoofd -> cognitieve ontwikkeling
Hart -> gevoelsleven, zelfvertrouwen, sociaal IQ
Handen -> Lichamelijke en motorische ontwikkeling.
Deze drie aspecten spelen een prominente rol. Er word niet alleen gericht gekeken naar cognitieve prestaties, doelen behalen, hoge cijfers, presteren maar vooral naar alle ontwikkelings aspecten van het kind deze met elkaar laten vervloeien binnen de kaders van wat ‘moet’. Je kind ‘moet’ leren rekenen, lezen en schrijven maar binnen het vrije onderwijs zoeken ze naar actieve manieren om deze stof aan de kinderen aan te bieden.
Deze stof word vaak aangeboden door middel van dans, zang, verhaal en spel activiteiten. Rekenen word zo veel interessanter wanneer je zelf het schoolplein mag opmeten. Letters zoeken in je favoriete leesboek, het woord vis leren door je mooiste vis te schilderen en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
De leerkracht blijft in theorie de hele schoolperiode de leerkracht van jouw kind. Dit is een groot verschil met andere onderwijs stromingen waarbij je elk jaar een andere juf of meester treft. Ik zie mezelf nog met buikpijn naar school gaan bij het begin van het nieuwe schooljaar want o jee dit jaar hebben we meester Jan en die kan er wat van! Je hoort verschillende meningen over deze vorm van onderwijs aanbieden omdat je weleens een leerkracht kan treffen die misschien niet met jouw kind door 1 deur kan, waarmee je geen klik hebt, en dan? Als tegen geluid hoor je dan dat juist de leraar extra zijn best zal doen om de relatie met het kind goed op te bouwen en te onderhouden omdat ze ook na de zomer vakantie weer de leerkracht van dezelfde klas zal zijn en dus niet opgelucht adem kan halen want groep 5a dat is een pittige kluif en nu mag een ander dit aangaan. Ook is het zo dat veel leraren binnen het vrije onderwijs een duo baan hebben en de klas samen met een ander draaien. Ook geven anderen leraren binnen de school gast lessen aan de klas van jouw kind want weer, ieder heeft zijn talent en laten we dit talent benutten. Ook binnen de leraren, juist! De grondselen gelden niet alleen voor het kind maar ook voor het team binnen het vrije onderwijs. Kijk naar elkaars talenten en benut deze.
De kleuters mogen gewoon doen wat kleuters doen. Spelen, stoeien, knuffelen, broodjes bakken, verhalen lezen, buiten spelen. Zichzelf langzaam los maken van het kind zijn. Aan het einde van de kleutertijd als kinderen 6 zijn word er gekeken of het kind eraan toe is om naar de eerste klas te gaan. Er word dan niet alleen gekeken naar het cognitieve zoals je wellicht al door hebt maar vooral naar het balans van hoofd, hart en handen.
Het vrije onderwijs benoemt de leerjaren ‘klassen’ en niet groepen. Je hebt de kleuter groepen en dan klas 1 t/m 6 (groep 3 t/m 8). Elke jaargang behandelt een ander thema wat dat jaar steeds terug zal komen binnen de les stof. Denk hierbij aan fabels, romeinen, noorse mythologie, sprookjes en bijbelse verhalen.
De jaarfeesten  en seizoensvieringen binnen het vrije onderwijs zijn een geweldig fenomeen. Elk seizoen word er aandacht besteed aan de veranderingen in de natuur en in ons zelf. Veel klassen hebben en seizoens tafel waar met veel aandacht, de prachtigste verhalen en de mooiste materialen word geleerd hoe de seizoenen in elkaar steken. Tijdens de jaarfeesten word er extra aandacht besteed aan de jaar cyclus en word dit uitgebreid gevierd. Het ene feest nog uitbundiger als de ander. Bij jaarfeesten denk je al snel aan oude tover vrouwen rond een ketel met een pruttelend groen goedje maar het vrije onderwijs neemt uit bijna alle jaarfeesten maar vooral de christelijke jaarfeesten onderdelen en viert dit met elkaar. Niet uit puur religieus oogpunt maar als pedagogisch standpunt. Maar ook zie ik persoonlijk overeenkomsten met de jaarfeesten uit de oude religie want mij niet verrast. Laten we het mei feest nemen. De oude religie maakt rond beltane een mei boom met de mooiste gekleurde linten, ook binnen het vrije onderwijs is dit een gebruik wat elk jaar terug komt. Het sint jans feest ook een mooi voorbeeld, springen over een vuur.
Of mijn kinderen hun toekomst zullen hebben in het vrije onderwijs is voor ons een logistieke uitdaging. Zoals meer ouders, behoren wij tot die 39% die die drempel tegen komen. Ook vind ik het lastig om binnen de vrije school het onvoorwaardelijk ouderschap en ‘het kind als individu’ te zien. Wij zijn op een informatie middag geweest en het gevoel was goed, het gedachte goed past bij ons maar het lijkt toch niet 100% te kloppen met onze wensen voor het onderwijs van onze kinderen. Wij zouden graag willen zien dat onze kinderen elk instrument mogen bespelen en niet, als ze dat niet willen, toch een fluit met fluitenzak moeten kunnen bespelen. Er zal vast een hele mooie en goede theorie achter zitten maar toch blijft dat gevoel aan me knagen. Het beeld wat ik in de klasjes zag, iedereen een gebreide fluitzak. Hoe mooi en schattig ik het ook vond, knap ook, laat dat beeld mij niet los. Wil ik mijn kind net als de 30 andere kinderen eenzelfde fluitenzak laten bespelen..
Ben jij ook zo nieuwsgierig naar de verschillende vormen van onderwijs kijk dan eens op; http://www.anababa.nl/school/basisschool/kiezen/schooltypen

Lees je in, informeer, ga langs en maak dan de keuze voor de toekomst van jouw kind! Binnenkort volgt er een blog over welke keuze wij uiteindelijk hebben gemaakt!

Warme groetjes, Amanda


Geen opmerkingen:

Een reactie posten