zondag 12 juli 2015

You better think, think


Iniemine Mika
Zoals elke wel willende nieuw bakken ouders gingen ook wij naar het consultatie bureau en dat heurt nu eenmaal in je eigen deurp. Zo kwam de wijkverpleegkundige in de eerste 2 weken langs om ons kindje te bewonderen en even door te geven wanneer je dient te verschijnen op het bureau (alsof je jezelf moet komen aangeven voor het misdrijf dat je een kind hebt uitgepoept). Kleine toevoeging; ik zat huilend op de bank omdat het allemaal niet liep en hij nooit alleen wilde slapen en bla bla bla. Eerste afspraak volgt en och mooi kindje, ja terug op geboorte gewicht, prikken de volgende keer! Ja twijfel een beetje.. Ach joh komt goed!
Tweede afspraak; kindje groeit niet echt goed.. huid onrustig, slaapt onrustig. Flesje erbij mevrouw, tussendoor komen wegen. Hup prikken erin.
Er was een baby in beeld cursus waar ik aan deel nam toen Mika 8 weken was waar ik vol hoop op advies heen ging. Minder was waar. We leerden dat babys een slaapritme hebben van 3 kwartier, dat je kindje bij de eerste slaap signalen in zijn eigen bed moet leggen, dat huiltjes verschillen van elkaar en je dat je daar dus verschillend op kan reageren.
Tussendoor wegen; uw kindje groeit niet goed.. flesje erbij. Zijn huidje is onrustig. Wij; Misschien handig om naar de kinderarts te gaan? Ja mevrouw dat kan. Maar zijn huid kan niet de oorzaak zijn van zijn achterblijvende groei. Jankend ging ik weg.
Kinderarts; ja hij is wat klein. Ga maar naar de dermatoloog.
Dermatoloog; Ja je kindje kan heel goed niet genoeg groeien door het eczeem, de huid is het grootste orgaan en vraagt heel veel energie. Zulke erge berg/seboroisch eczeem heb ik zelden gezien.. Hier heb je een zalfje.
Derde afspraak; nog steeds geen goede groei. Hoe vaak voed u? 5 keer denk ik want hij slaapt al door. O ja dat zou voldoende moeten zijn. Daar kan het niet aan liggen. Tsja dan maar een flesje extra erbij.
Tussen door wegen; groei soms goed,soms niet. Wij; Wellicht met een lactatiedeskundige bellen? Ja mevrouw dat kan maar of dat dat zal helpen.. Misschien kan je rijstebloem gaan geven en starten met fruit en groente hapjes als hij 4 maanden is.
Vierde afspraak; o ja hoe was het bij de kinderarts en hoe is het met zijn huid.. O nog steeds geen goede groei. Borstvoeding is echt te weinig voor hem..
Huisarts; Mijn kindje groeit niet goed en zit vol eczeem. O zijn speen heeft hij goed vast dus geen te korte tong en lip riem. Probeer eens te smeren met ketocanazol crème.
Dermatoloog; Kan ketoconazol wellicht helpen? Ja mevrouw dat kunnen we proberen.
Weg eczeem….
Vijfde afspraak; geen goede groei
Zesde afspraak; Mijn man ging ik kon het niet meer opbrengen. Hij kreeg de volgende boodschap waar hij vervolgens mijn hart brak; uw vrouw heeft niet voldoende voeding in de borstvoeding. Ze moet stoppen en dit is het flesvoeding schema dat u moet volgen.

Ondertussen was Mika eczeem vrij en borstvoeding vrij. Meneer wilde niet meer. Door alle stress, tranen, gezeur, geweeg, een mooie interessante wereld, de makkelijkheid van de fles wilde meneer niet meer.
Er werd gezegd en nu word je wel lekker dik.. Mijn hart brak. Het natuurlijkste wat ik als vrouw kon doen kon ik niet doen.. Ik faalde, mijn natuur faalde.

Terugkijkend op dit eerste half jaar van Mika weet ik dat het consultatie bureau heeft gefaald. Ik heb niet gefaald maar onze maatschappij.Maar de angst van het falen, dat gevoel blijft.
De moeders in mijn omgeving, inclusief wat mijn moeder altijd zei, vertelde mij dat borstvoeding wel moet lukken, niet bij iedereen lukt dit en dan gewoon hup fles erin. Baby’s horen op een gegeven moment door te slapen, in hun eigen bed, op hun eigen kamer. Vijf voedingen is veel met 5 maanden!
Je kindje moet op zichzelf in slaap kunnen vallen en niet aan de borst. Huilen hoort erbij, een huil uurtje is goed voor de longen en ze stoppen vanzelf wel. Niet in slaap voeden of wiegen want dan verwen je je kinderen.
Ik was emotioneel zeer flexibel, tegen een depressie aan dus ik geloofde het consultatie bureau. Ik bedoel als iemand zegt dat jij niet voldoet en je bent al flexibel, dan geloof je dat een beetje als meerdere mensen dit beamen dan geloof je dat volledig.

Ik heb gesproken met een geweldige lactatiedeskundige, Nel Veenman uit Waddinxveen. Zij heeft me goed geholpen. Veel meer aanleggen, na kolven, niet bijvoeden en als je wel wilt bijvoeden geen papje van rijstbloem waar geen voedingsstoffen inzitten en geen fruit en groenten potjes want daar zitten weinig calorieën in.. Geef dan geprakte aardappel en avocado.
Maar dit kwam niet binnen. Mika wilde niet meer aan de borst. Ja alleen s avonds als hij het niet door had..

Het heeft me enorm veel pijn gedaan. Ik ben nog in gesprek gegaan met het cb maar dit mocht niet baten. Er is geen oog geweest voor wat ik wilde, wat ik nodig had, geen deskundigheid op borstvoedings gebied, geen deskundigheid in postnatale depressies, geen deskundigheid in afwijkende vaccinatie schema’s, geen uitleg over kinderziektes en de vaccinaties en ga zo maar door.
Wij zijn over gestapt naar een antroposofisch consultatiebureau in Gouda wat voelde als een warm bad.
Eerste afspraak; Wat een mooi kind hebben jullie. Klein en fijn. Maar goed, jullie zijn ook niet groot en zwaar. Dus dat zal hij ook nooit worden. Geen druk, geen gezeur. Hoe hebben jullie de vaccinaties gedaan? Weet je waarom deze vaccinaties worden gegeven? Weet je hoe de ziekte verloop is van de kinderziektes? Wat de risico’s zijn van vaccineren en niet vaccineren? Dat soort vragen.

Waar ik heen wil met deze blog is dat er iets mis is met onze huidige maatschappij. We gaan er met zijn allen vanuit dat borstvoeding het beste is voor onze kinderen maar het moet wel lukken want niet bij iedere vrouw lukt het, kolven is een gedoe en we willen onze leidinggevende niet benadelen doordat we kolven. Generaties word er doorgegeven dat borstvoeding een optie is. Een OPTIE waar je voor kan kiezen.. Het zou een all in functie moeten zijn geen optie.. Het zou normaal gevonden moeten worden. Flesvoeding zou niet een 'normaal'

Finn 
moeten zijn. We zouden elkaar als ouders moeten steunen in onze borstvoeding periode. We zouden met zijn allen er voor moeten zorgen dat we allemaal een succesvolle borstvoeding periode hebben. Borstvoeding de norm, heel veel mensen roepen dit, willen dit maar de uitvoering blijkt lastiger. Waarom vrouwen afhaken ( zie bovenstaande), tepelkloven, borstontstekingen, slapeloze nachten (mijn kindje slaapt niet door dus ik zal wel geen voeding hebben), vaak drinken op een dag (hij komt te vaak ik zal wel water hebben en geen voeding), ik wil niet kolven want mijn baas wil ik daar niet mee belasten, mijn moeder kon ook maar 3 maanden voeden daarna was het op en kon ik alleen maar huilen en met de fles was ik stil. Het kindje van mijn vriendin die de fles krijgt kan gewoon weg wanneer ze wil en ik zit hier met mijn baby van 2 maanden thuis.. En die baby krijgt nog maar 4 voedingen van 180 cc en ik zit nog op 10 voedingen zie je wel dat ik dus te weinig melk heb.
Ik hoop aan mijn jongens door te kunnen geven dat het normaal is dat je kindje heel veel wilt drinken. Dat borstvoeding zwaar is de eerste maanden, maar je na 3 maanden niks anders meer wilt. Dat je kindje gewoon bij je wilt zijn, neem hem dus in bed, hij ligt er heus niet meer in als hij 18 is en anders is dat vast reuze gezellig. Dat je vrouw ( in mijn jongens geval) in staat is om een kindje te voeden, ook na 6 maanden en ook na 1 jaar! Je bent gemaakt om dit te doen. Dit is je natuur, dit is de natuur. Elke koe kan melk geven en elke vrouw dus ook. De koe is een zoogdier, jij bent een zoogdier! ( uitzonderingen van 2% daargelaten).

Wat ik hoop voor de toekomst, voor zeg maar mijn kleinkinderen is dat hun opgroeien in een maatschappij waarin de natuur weer terug is in hun leven. Dat ze op zichzelf kunnen vertrouwen, in hun kracht en kunnen. Dat we weer met zijn allen back to nature gaan. We weer zien wat wij als mens zijn kunnen, als zoogdier.
En dan bedoel ik niet alleen borstvoeding. De algehele opvoeding, de omgang met je kind en je gezin, de schoolperiode. Wat is het doel van school? Klaarstomen om je leven te werken, of klaarstomen om het leven te leven?

Lieve mensen, denk alsjeblieft na over wat je wilt meegeven aan jou kinderen. Welke waarheid wil jij dat zij aan jouw kleinkinderen vertellen.
Waar zijn onze wijzen gebleven die je hielpen in tijden van onmacht? Vrouwen die elkaar door pittige situaties hielpen en kracht gaven ipv korte termijn oplossingen gaven?

Be aware! Lets be a movement.

Warme groetjes

Amanda

p.s. Ik ben echt niet tegen kunstvoeding. Mika kreeg het ook maar ik hoop gewoon dat alle onwaarheden uit onze maatschappij verdwijnen. Want het gaat zo vaak mis. Er zijn zulke slechte adviezen van ‘professionals’.












1 opmerking:

  1. Je hebt helemaal gelijk met wat je schrijft. Jammer dat de weg zo lastig voor je was. Ik heb ook antwoorden gevonden in de antroposofische visie (jammer genoeg helemaal ondervertegenwoordigd in België!) Ik stap zo mee in je movement. Hebben hier ook een strijd geleverd en te leveren. Heb er ook een blogje voor opgericht. Groetjes Katrien!

    BeantwoordenVerwijderen