zondag 10 mei 2015

De andere kant van moederdag


Mijn moeder is de beste moeder van de wereld. Waarom? Omdat ze mijn moeder is. Ze troost me als ik dit nodig heb, ik mag nog steeds op haar schoot zitten. Als ik liefdes verdriet heb is zij diegene waarmee ik gilmore girls kijk. Als we samen naar Groningen rijden draaien we om en om onze lievelings muziek en zingen we hard mee. Wij maken samen de beste ruzies. Samen doen we dagelijks een schootbabje, op de fiets. Op donderdag ochtend eten we samen op jouw werk een boskoopse flap. Ik mag jou haartjes trekken en je opmaken. Jij kan niet zien wie ik echt ben maar houd onvoorwaardelijk van mij. Je bent een stoere mama en laat gewoon een tattoo zetten samen met je beste vriendin. Je bent toch geen stoere mama want als ik mijn tattoo laat zetten huil je bijna. Je bent een geweldige moeder. Samen de hond uitlaten, samen met school naar Terschelling, samen koken en bakken. Altijd en altijd samen.
Wij zouden altijd samen zijn. Maar wij zijn niet meer samen. 

Dit en nog veel meer zou ik zo’n 7 jaar geleden hebben geschreven voor haar Moederdag. Maar wij zijn niet meer samen. Ze is nog steeds mijn moeder maar ik ben nu een moeder zonder moeder en elke Moederdag word ik hier kei hard aan herinnerd. Ik hou niet van Moederdag, ook niet nu ik zelf moeder ben. Ik vind het lief dat ik een tekening krijg en dit jaar Mika zijn eerste peuterspeelzaal knutsel maar het doet vooral pijn. Overal waar ik kom hangen borden met mama jij bent de liefste. Mama ik hou van jou. Moederdag tips etc. Overal! Winkels, op tv, reclame folders, tijdschriften, radio, facebook, nu.nl, spandoeken noem het maar op. Elk jaar weer word ik bij elke stap doodgegooid met het feit dat mijn moeder er niet meer is. En dat doet zeer, heel veel zeer. Mijn broer kreeg een aantal jaar terug een berichtje van zijn telefoon provider dat hij op Moederdag gratis met zijn moeder kon bellen. Wij waren ons er niet bewust van dat er een telefoon lijn naar het hiernamaals was..

Ik zou er heel graag overheen willen stappen maar dat lukt mij nog niet. Ik zou graag ten volle van Moederdag willen genieten maar dat lukt mij nog niet. De dag zelf valt nog wel mee maar de weken voorafgaand.. 

Mijn moeder is overleden aan alvleesklierkanker. Een snelle, slopende vorm van kanker. Ze is nu bijna 7 jaar geleden overleden en het voelt nog altijd als gisteren. Nu ik dit schrijf voel ik weer hoe groot het gat is wat dit verdriet heeft geslagen. Wij deelden alles samen. Mijn moeder was mijn beste vriendin. Ik had graag gezien dat wij samen onze Moederdag konden vieren. Dat ze van mijn jongens een Moederdag/omadag cadeautje zouden kunnen krijgen. Ik had graag gezien dat ze mij als moeder op Moederdag had kunnen zien.

Lieve moeders met of zonder moeder. Vier Moederdag! Geniet samen met je gezin, wees je bewust van wat je hebt en wat je wellicht niet meer hebt. Steek een kaarsje aan, vertel je moeder hoeveel ze voor je betekend, laat je vertellen hoeveel jouw kids van je houden.
Lieve vaders, jullie maken of breken de dag, eer je vrouw! Ze is dan wel niet jouw moeder maar wel de moeder van jouw kindjes. Ze heeft je nodig. En wees ook extra lief voor je eigen moesje ;-)
Lieve mensen, wees je op Moederdag ook even bewust van alle moederloze moeders, moederloze zonen, kinderen zonder moeder en moeders zonder kindjes..

Warme groetjes en een fijne moederdag,

Amanda


Geen opmerkingen:

Een reactie posten