donderdag 14 april 2016

DIY donderdag: Pimp je bloempot




Zoals jullie hebben kunnen lezen zijn we weer volop in moestuinmodus. De voorgezaaide groente en fruit groeien de pan uit evenals de rest. Ik heb dus genoeg groente en fruit om heel de buurt te voorzien maar te weinig tuin om alles in te planten. Na wat verdieping in wat waar het beste groeit kwam ik er achter dat bepaalde groentes het ook prima doen in een pot.
Alleen potten zijn of saai of (heel erg veel te) duur. Dus besloot ik om daar verandering in aan te brengen en mijn bloempotten te pimpen.(om vervolgens ook nog een aantal klompen op de kop te tikken en te voorzien van een vrolijke kleur met bijpassende plant).


Benodigdheden:
- Bloempot (of ander ding om plantjes in te planten)
- Verf (acryl)
- Servetten
- Modpodge (te koop bij de xenos of crea winkel)
- Spons
- Kwast
- Bootlak



Ik ben persoonlijk fan van de terracotta bloempot. Deze is lekker saai, in elke kringloop wel te vinden en de ondergrond is glad, ideaal om op te leuken.

Om de kleuren van je servet mooi op je ondergrond te krijgen is het van belang dat de ondergrond licht is, het liefst wit. Ik verf de pot wit door middel van de spons techniek. Dep de spons in de verf en daarna op de pot. Ga zo heel de pot rond tot dat deze wit is.
Even laten drogen.


Terwijl de pot droogt kun je het plaatje uit je servet knippen. Als je de servet geknipt hebt haal je alle lagen van de servet eraf en houd je alleen het voorste vel over (degene waar het plaatje op staat).



Vervolgens plaats je het servet op de pot en plak je deze vast met de modpodge. Bestrijk heel de servet om er voor te zorgen dat de servet goed vast blijft zitten.



Vervolgens kun je de pot nog verder versieren, bijvoorbeeld met verf. Ook hier ben ik fan van de spons techniek. Of schilder er een schildering op. Ik ben echter geen van Gogh dus doe het graag wat makkelijker ;).


Als je helemaal klaar bent laat je de verf nog even drogen. Al droogt de pot met de sponstechniek heel snel! Als alles droog is lak je de pot af met bootlak. Dit zorgt er voor dat de pot mooi blijft als hij buiten staat. Wees wel alert op de zon, deze kan je servet verkleuren.

En tada, daar is je supervrolijke bloempot :).


Tips:
- Bloempotten, zoals al eerder geschreven, zijn bij elke kringloop te vinden. Dit houd het project low-budget.
- Zorg voor een grote, maar niet te grote, kwast om de modpodge op te smeren. Dit zorgt er voor dat er weinig tot geen bobbels achterblijven en je dus een mooi glad resultaat krijgt.
- Als je de pot aflakt adviseer ik om dat buiten of in de schuur te doen. (Uiteraard heb ik het gewoon in de woonkamer gedaan, laten we het er op houden dat dat geen aanrader is...).


Bovenstaande kun je uiteraard op nog veel meer dingen toepassen dan alleen maar een bloempot (of klomp ;) ). Ik zou zeggen probeer het uit en show ons je resultaat :D.

Suzan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten