zaterdag 8 augustus 2015

De gewoonste melk van de wereld.



Het is deze week wereld borstvoedingsweek en daarnaast is kenniscentrum borstvoeding deze maand een nieuwe campagne gestart. Geen beter moment dan nu om te schrijven over borstvoeding en lang(er) voeden in het bijzonder.

Ik geef borstvoeding. Ruim 13 maanden op moment van schrijven. Voor de een is dat lang voor de ander extreem lang. Voor mij is het normaal. Het hoort bij mijn leven, bij mijn mama zijn. Mijn dochter heeft dorst, mamahonger, is op zoek naar geborgenheid, wil haar immuunsysteem opkrikken of voelt gewoon de behoefte om bij mij te drinken. Voor ons (met ons bedoel ik dochterlief, manlief en mijzelf) dagelijkse kost. Er wordt niet raar over gedaan het is gewoon zo (manlief zei van de week nog al wil ze tot haar 10e drinken, moeten jullie lekker samen weten).


Ik ben geen ruggengraatloze hippie die haar lekkende borsten te pas en te onpas tevoorschijn tovert. Ik probeer niemand te provoceren.
Ik voel niet de behoefte om op de barricade te staan en als een lid van de “borstvoedingsmaffia” te pas en te onpas te schreeuwen dat ik rechten hebben.
Ik geef gewoon mijn dochter te drinken.

Helaas worden vrouwen die voeden en langvoeden in het bijzonder (een groep waar ik mijzelf absoluut niet toereken maar waar anderen mij absoluut wel onder plaatsen) nog steeds raar aangekeken.
De reden dat ik wel op de barricade spring (in dit geval is die barricade de blog die ik samen met een mede borstvoedingsmama ben gestart) is omdat ik vindt dat het geen discussie zou moeten zijn of je borstvoeding geeft, en hoe lang dat dan wel niet hoort te duren. Laat dat iets zijn tussen moeder en kind.
Moeders die hun kindje voeden vragen niet om discussie’s. Zij vragen niet om goedbedoelde adviezen over het indikken van flesjes. Zij vragen niet om de scheldwoorden die zij ongevraagd naar hun hoofd geslingerd krijgen.
Als je al iets vindt van borstvoeding en langer voeden dan gemiddeld zorg dan dat je in ieder geval de juiste informatie hebt!

Veel vrouwen stoppen voortijdig.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddelde speenleeftijd van een mensenzuigeling ligt tussen de 2 en 7 jaar. Het immuunsysteem van een kind is pas met een jaar of 6 compleet.
 Zo’n 3% van de wereldbevolking kan geen borstvoeding geven (dit zijn alle vrouwen over de gehele wereld, we hebben het hier dus ook over vrouwen die ondervoed zijn, vrouwen die een borstcorrectie hebben gehad en vrouwen die gewoon weg te weinig melk aanmaken).  Helaas geeft 39% van de moeders die startte met borstvoeding met 6 maanden nog steeds borstvoeding (al is dat een enorme stijging ten opzichte van 2010 toen maar 18% nog borstvoeding gaf).
Waar ligt dit aan? Ik denk persoonlijk dat onjuiste informatie daar mee te maken heeft (het zij van vriendinnen, hun moeder, het consultatiebureau of een andere plek met een dokter die vindt dat hij/zij alle kennis in pacht heeft). Zinnen als: kinderen horen na 8 weken geen nachtvoeding meer te krijgen en kinderen  horen met 6 weken nog maar om de 4 uur te drinken zijn zinnen die nog steeds tegen jonge moeders worden gezegd. Om nog maar te zwijgen over zinnen als hij/zij is nu 12 maanden dan heeft borstvoeding geen voedingswaarde meer. (Er zijn handenvol vrouwen die ik heb horen zeggen dat hun arts, vaak een kinderarts, zegt dat borstvoeding na 12 maanden geen voedingswaarde meer heeft…). Spijtig genoeg is dit niet de juiste informatie.

Hopelijk kan ik mijn dochter zo lang voeden als ons prettig lijkt en kan ik haar ook straks als zij zelf mama mag worden van de juiste informatie voorzien.

Tot die tijd spring ik hier soms op de barricade. Zoals ik al zei ga ik niet met spanborden rondsjouwen en heb ik al helemaal niet de behoefte om mijn melksysteem bij jan en alleman in het gezicht te zwaaien (ik denk ook absoluut niet dat dat voor mij de juiste manier is... Al lijkt het mij enig om allemaal boze vrouwen voedend over de dam te zien gaan). Maar ik hoop door mijn stukjes hier en meer nog in mijn persoonlijke kring jonge mama’s van de juiste informatie te kunnen voorzien. Hen een hart onder de riem te kunnen steken. Maar vooral ook te laten weten dat ze niet alleen zijn. Borstvoeding geven is de normaalste zaak van de wereld net als langvoeden. En ik ben er van overtuigd dat hoe meer we dit onder de aandacht brengen hoe normaler borstvoeding wordt. Zodat straks, als onze kinderen groot zijn, voeden niet meer tot een ellenlange discussie lijdt. En langvoedsters zich niet meer binnen hoeven te verstoppen.

Untill next time

Keep on breastfeeding 

Suzan.




Voor iedereen die nog wat meer wil lezen:
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten