maandag 31 augustus 2015

Moestuin maandag (9) (inclusief verse tomatensaus)

Over het gebruiken van je oogst

Vandaag een ander soort moestuinmaandag! Het plukken van frambozen en het overschot aan tomaten hebben we nu wel gehad. Het leek mij een goed idee om te vertellen hoe ik dat overschot aan tomaten denk te gaan verwerken. Aangezien ik helemaal niet van tomaten houd... Althans, niet zo rauw plukken en in mijn mond.
Tomatensoep en verse tomatensaus vind ik daarentegen heeeeeeerlijk! Naast de planten die ik had geplant om in de soep te gooien had ik ook nog wat tomatenplanten  met een identiteitscrisis wat voor niet een paar liter soep maar vaten soep gaat zorgen. Om de dag tomatensoep is wat veel van het goede dus ik bedacht dat ik er vast nog meer van kon maken. 
Verse tomatensaus leek mij een mooi begin. Met zoeken op internet kwam ik niet heel veel verder dan varianten met bouillonblokjes, suiker en nog 100 allerhande overbodige toevoegingen. Waar is de saus gebleven met tomaat en verse groente? Ver weg blijkbaar. Aangezien er hier een klein meisje door het huis huppelt leek het mij verstandig een zo gezond mogelijke variant te maken. Tegelijkertijd wilde ik ook een saus die ik overal voor kan gebruiken. Een sterke basis die met kleine toevoegingen ineens heel anders kan zijn.

Voor de saus.
- tomaten (alle soorten die je in je tuin kan vinden. In ons geval: trostomaten, pomodoro tomaatjes en tomaten met identiteitscrisis waarvan we absoluut geen idee hebben wat voor tomaat het is al lijkt het op een cherry). Laat de groene kroontjes eraan zitten (tip van Jamie en echt heeeeerlijk!)
- Courgette
- Ui
- Klein bloemkooltje.

Verwarm de tomaten in een pan vol water, worden ze net even zachter van en kan je eventueel het velletje verwijderen. Ik heb het velletje gebruikt, evenals de groene kroontjes.
In een andere pan verwam je wat olijfolie en bak je de uien. Daarna voeg je de courgette toe. Weer een beetje bakken gevolgd door de bloemkool. Bloemkool is zo'n beetje de allersaaiste groente ooit. Geen kleur, een vage geur en een nog vagere smaak. Bloemkool doet het echter prima in een ratatouille, een groente soep en dus ook in een tomatensaus. De groente snij je maar hoe groot je deze snijd maakt niet uit. Uiteindelijk gaat de staafmixer er nog overheen.

Even dooroeren op het vuur en de tomaten toevoegen inclusief wat water (ik doe altijd alles op de gok dus doe dit naar eigen inzicht). Onthou toevoegen is makkelijker dan er weer uit halen dus liever 3 keer een beetje water dan 1 keer een hele sloot...

De boel lekker laten sudderen en vervolgens met de staafmixer pureren.

Deze saus is zo basic als het maar kan. Dat was wat ik wilde bereiken. De smaak is vrij tomaatachtig met weinig pit. Een beetje flauw zelfs te noemen. De saus is geschikt als pastasaus, voor op de pizzabodem of als basis voor een tomatensoep.

Toevoegingen die ik persoonlijk graag toevoeg als ik de saus ga gebruiken voor een pasta
zijn: knoflook, provencaalse kruiden, tijm, pepers. Uiteraard voeg ik dan ook nog verse groente toe.

Ik lees graag hoe jij je tomatensaus maakt :)


Bon a petit
Suzan
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten