dinsdag 4 augustus 2015

Flexibilitiet



Het thema  van deze wereld borstvoedings week is; borstvoeding en werk, laat het werken. Net als heel veel moeders werk ik ook. Aangezien heel veel moeders werken, heel veel moeders (ongeveer 80%) starten met borstvoeding en ook heel veel moeders stoppen met borstvoeding geven i.v.m. dat werk is het heel belangrijk dat werken en borstvoeding aandacht krijgt. Vrouwen moeten weten dat ze rechten hebben, dat dit niet lastig of onhandig gevonden mag en moet worden door leidinggevende, door collega’s, door de overheid, door zichzelf. Borstvoeding zou geen hinder moeten zijn, het is de levens bron van jouw kindje. Je stopt ook niet met poepen en plassen als je aan het werk bent dus ook niet met lacteren!

Ik werk in de gehandicapten zorg, contractueel 32 uur in de week. Met ouderschapsverlof 28 uur in de week. Dit betekend dat ik gemiddeld 4 dagen in de week onregelmatig aan het werk ben. Officieel moet ik ook slaapdiensten draaien maar in overleg met mijn roosteraar draai ik deze nog niet tot mijn kindje door slaapt, geen nachtvoedingen meer wil en ik daar aan toe ben. Deze keuze brengt wel het nadeel mee dat ik vaker moet werken aangezien ik anders slapend rijk word en nu niet haha. Wat fijn is aan mijn werk is dat ik onregelmatig werk. Ik werk vaak wanneer mijn kindjes slapen, de avonden. Wat fijn is qua borstvoeding is dat wij een slaapwacht kamer hebben waar ik kan kolven (voorzien van afsluitbare deur,wastafel met heet water, bureau, tv, stoel, bed (die ocxicotine maakt je slaperig;-) ), computer, handdoeken etc), de meeste collega’s zijn vrouwen en de meeste geven of gaven zelf ook borstvoeding, mijn bewoners snappen waarom ik 2x zo’n 20 min van de groep af ben om te kolven voor de baby. Levert trouwens hele leuke gesprekken op! Maar uhmmm Amanda, hoe komt die melk dan is het flesje? Net als een koe? Ga je lekker golven, vergeet je je surfplank niet, surving usa. 

Maar goed, dat kolven.. Laat ik eerlijk zijn, ik ben geen melk koe qua kolven. Ik kolf net voldoende of net iets te weinig om Finn te voeden. Gelukkig heb ik nog niet hoeven bij te voeden met kunst voeding (als dit zou moeten, ook goed trouwens) omdat ik een diepvries vak vol heb/had. Nu finn bijna 9 maanden is en hij vaker bij voeding ala rapley krijgt en ik vanaf de tiende maanden ‘verjaardag’ geen kolf recht meer heb moeten we iets anders gaan bedenken. Ik wil sowieso blijven kolven. Van 2x naar 1x lijkt mij een goed idee. En Finn zijn voedingen zullen iets meer gespreid worden als ik werk. Iets meer bijvoeding qua groenten en fruit, griekse yoghurt, brood, koeken, liga’s, magnums  etc. Hoe ik dat met mijn werk ga regelen? Ik heb geen pauze tijdens mijn dienst, ik eet samen met de jongens. Ik ga in overleg met mijn collega’s of zij mij hierin steunen, ik denk het wel, wettelijk gezien mag het  namelijk niet geweigerd worden.
Hoe is het wettelijk eigenlijk geregeld..

Artikel 4.3.8. Voedingsrecht uit de Arbeidstijdenwet (2007)
  • Een vrouwelijke werknemer die een borstkind voedt heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de moedermelk te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
  • De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
  • De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
  • Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
De rechten van de werkneemster
  • Je hebt de eerste negen levensmaanden van je kind het recht om te voeden en/of te kolven op je werk. In de praktijk zal het vaak zo uitgelegd worden dat je, op je werk doorbetaald kunt blijven kolven, tot de tienmaandenverjaardag van je kind. Feitelijk kolf je dan een maand langer doorbetaald dan wettelijk geregeld is.
  • Je mag de beschikbare tijd ook gebruiken om naar je kindje toe te gaan om hem te voeden.
  • Je mag tot een kwart van je werktijd gebruiken om te voeden en/of te kolven Je hebt daarnaast ook recht op je normale pauzes.
  • Je wordt door je werkgever normaal uitbetaald, dus ook voor de tijd die je kolft of voedt.
  • Je werkgever moet zorgen voor een ruimte die goed verwarmd, hygiënisch en afsluitbaar is, zodat jij comfortabel kunt voeden en/of kolven. Een toilet is geen geschikte ruimte.
  • Indien er geen geschikte ruimte beschikbaar is, moet je werkgever je de kans geven om thuis te voeden of kolven. Natuurlijk mag je ook als er wel een geschikte ruimte is naar huis om te voeden of kolven.
  • Je hoeft tot zes maanden na de bevalling geen overwerk te doen of nachtdiensten te draaien.

De meesten vrouwen denken dat hun kolf recht op houd bij de negen maanden verjaardag maar het is tot en met de 9de maand. Dus met de tien maanden verjaardag houd dit ‘recht’ op. Ook daarna is er nog een hoop mogelijk met een beetje flexibilitiet van beide kanten.

Stel je werkt 8 uur dan mag je dus 2 uur hiervan gebruiken om te kolven of om naar je kindje te gaan. Fijn he! Ik zou dus in theorie makkelijk 4x kunnen kolven ;-)

Tuurlijk zullen mijn collega’s en jouw collega’s zich weleens afvragen of het nou niet een keer klaar is met dat kolven en voeden. Maar het is jouw kind, jouw leven. Stel je collega rookt, ga jij dan ook elke keer vragen of het nou al een keer klaar is. Dat jij het oneerlijk vind dat zij een rook pauze hebben en jij niet?
Lekker elkaar in elkaars waarde laten en keep on feeding your baby mama!!

Veel warme groetjes,

Amanda


Geen opmerkingen:

Een reactie posten