dinsdag 6 oktober 2015

DIY Dinsdag: tafeltent

Dit voorjaar bedacht ik dat het wel leuk zou zijn als ik voor dochterlief kleding in elkaar zou flansen. Stof en patronen aangeschaft. Patronen getekend en uitgeknipt etc. Ze liggen nu, na zo'n half jaar, nog steeds uitgeknipt bij de betreffende lapjes. Ondertussen is dochterlief zo hard gegroeid dat de patronen veel te klein zijn om überhaupt nog in elkaar te zetten.
Geen tijd zullen we maar zeggen ( al is het lijkt me zo leuk om dat zelf te maken en dit stofje is echt te leuk om te laten liggen maar ik heb werkelijk waar geen idee hoe ik zoiets in elkaar zet een betere verklaring).
Ik dacht het is tijd voor iets makkelijkers. Een tafeltent. Want ja dat is leuk om cadeau te geven voor de feestdagen en die zet je zo even in elkaar!!

Voor een ieder die nu denkt dat ik die tafeltent in een vloek en een zucht in elkaar heb gezet.... Ik moet jullie teleurstellen...
Voor een ieder die denkt dat rechttoe rechtaan makkelijk is.. Tsja... Dat is inderdaad makkelijk maar niet als je met kilometers stof aan het werk bent (lees ik heb regelmatig verschillende kanten aan elkaar gestikt om vervolgens alles uit te kunnen halen en weer op nieuw te kunnen beginnen... ).

Voor een ieder die na het lezen van boven en onderstaande nog steeds zin heeft om een tafeltent te maken. Succes!! Je hebt nog genoeg tijd voor de feestdagen :D. 

Technisch gezien kan je met 5 lappen stof (op de juiste maat) een heel end komen.  Mij leek het echter leuk om de binnen en buitenkant beide een andere kleur te geven. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een lange kant te voorzien van een boom en vogeltjes. Ook wilde ik een doorgang aan de lange kant en heb ik bij een van de zijkanten gekozen voor een strokengordijn ipv een raam of deur.  Verder wilde ik graag een brievenbus en een hondenhok. Hieronder een stappenplan van hoe ik het heb aangepakt.

1). Meet de tafel op. Het blad en de zijkanten. Als je de stof op maat gaat knippen tel je hier een cm of 5 bij op (of neem een ander getal en doe het allemaal een beetje op de gok zoals ik ;) zolang je maar genoeg overhoud om om te zoomen).

2). Bedenk goed wat je waar wilt hebben zodat het niet te leeg of juist te vol wordt. Ik heb als thema leerzaam & kleurrijk gekozen. Mijn stofjes matchen dan ook meer niet dan wel ;) maar hebben ook een leerzaam element. Zo heb ik stof met letters en woorden en stukken wereldkaart. Niet om haar heel de dag schools les te geven maar juist om haar van nature aanwezige nieuwsgierigheid te prikkelen.Vervolgens ben ik gaan bedenken wat ik er echt graag op wilde of wat ik juist niet wilde. Hierop heb ik eerste gekeken of mijn ideeën uitvoerbaar waren en daarna of de gekozen materialen en kleuren bij elkaar pasten voordat ik de boel aan elkaar naaide uitvoerbaar waren en daarna of de gekozen materialen en kleuren bij elkaar pasten voordat ik de boel aan elkaar naaide. (zoals je hierin mogelijk kan lezen is het een aantal keren voorgekomen dat ik een idee had, het op de tent naaide en vervolgens dat net opgenaaide met dezelfde rotgang weer eraf haalde... het scheelt je absoluut tijd en frustratie als je het in een keer goed doet ;)).




3). Als je er net als ik voor kiest om de binnen en buitenkant met een andere stof te doen naai je eerste deze stukken aan elkaar. Ik heb er voor gekozen om de hoeken lost te laten en met een strik aan elkaar te verbinden. Zorg dan dat je deze lusjes tussen de 2 lappen stof vast maakt (handig om dit op dezelfde hoogte te doen ;). Dit kan je doen door ze bijvoorbeeld even te spelden aan de lap die op de tafel ligt en vervolgens even te passen en te meten ).

4). Naai als eerste de lange kant vast aan het dak (stuk dat op het tafelblad ligt). Ik heb maar 1 lange kant dus dat was makkelijk voor mij. Als je 2 lange kanten hebt waarbij je 1 kant met een ingang hebt zou ik er voor kiezen om die kant als eerste aan de bovenkant te naaien zodat die mooi gelijk hangt.

5). Het naaien van de zijkanten aan het dak heb ik gedaan door eerste het dak en de zijkant aan elkaar te spelden. vervolgens heb ik de onderkant omgezoomd zodat dit mooi gelijk hangt en je niet allemaal scheve zijkanten hebt.

6). Ik heb er voor gekozen om niet alle zijkanten aan elkaar te naaien maar met strikjes te werken. Dit omdat, een naaiwonder als ik ben, ik allemaal beren op de weg zag wat betreft scheefgroei van zijkanten. Dat leek me voor mij niet echt een haalbare kaart aangezien ik er ook nog wat plezier aan wilde beleven en niet alleen maar frustraties (aka perfectionist). Kijk dan ook goed naar wat voor jou werkbaar is op zo'n naaimachine. Maak het jezelf niet te moeilijk ;).

7). Als je er voor kiest om de binnen en buitenkant met een andere stof te doen maar wel een applicatie wil naaien op een van de 2 kanten. Zorg dan dat je dit eerst op de enkele laag doet anders zie je, je stiksels op de kant waar je dat juist niet wil! 

8). Je kunt de tafeltent zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wilt. Ik heb stofjes van het stoffenspektakel, uit de restantenbak van de ikea, via een oproepje op fb en via de couponnenbak van de lokale stoffenzaak. Je kunt uiteraard ook gewoon wat oude tafelkleden, dekbedovertrekken en handdoeken gebruiken :).


9). Ik heb er voor gekozen om nog geen gordijntjes te maken. Die liggen wel al klaar maar tijdens het spelden kwam ik erachter dat dochterlief nog net iets te klein is voor teveel frutsels. Ze kruipt nog door het raam en gebruikt de zijflap ook gewoon als deur. Ik ben bang dat teveel tierelantijntjes het niet gaan overleven. Vandaar dat mijn tafeltent nog wat "kaal" is (althans dat vind ik zelf...). Kijk dus ook goed naar wat jou kindje leuk vindt en waar het behoefte aan heeft!

De letter N strijk ik voor de feestdagen nog even vast


 ;). 
Voor iedereen die mijn tafeltent van dichtbij komt bekijken. Nee ik heb werkelijk waar geen idee gehad waar ik aan begon. Er zitten 1001 schoonheidsfoutjes in de tent. er is geen enkele steek recht om nog maar te zwijgen over alle losse draadjes die ik her en der nog af moet knippen. Maar gelukkig gaat dochterlief er mee spelen en stuur ik hem niet in om er een schoonheidsprijs mee te winnen. En ik weet heel zeker dat ze er heel veel plezier van gaat hebben (ze heeft al even proefgedraaid toen ik de fotos voor deze blog aan het maken was ;) ).

Hopelijk hebben jullie iets aan deze ontzettend niet professionele beschrijving en zo niet dan is pinterest de plek om je ideeën op te doen ;). Al hoop ik dat je eruit haalt dat als het zelfs mij lukt om zoiets in elkaar te zetten het iedereen lukt!!

Ik ben wel erg benieuwd naar jullie eigen tafeltent creaties!

Until next time
Suzan




Geen opmerkingen:

Een reactie posten