Op dit moment gaat er een foto viral van een leraar. Geen leraar die
uit zijn panty flipt, geen foto om een leraar belachelijk te maken maar een
foto van een leraar met een baby op zijn arm. Deze leraar moedigt jonge moeders
aan hun kindjes mee te nemen en zelfs borstvoeding te geven in de klas.
Deze leraar geeft aan dat je niet alleen maar leert van droge stof tot
je nemen maar ook het leren van normen en waarden.
Dit zette mij aan het denken. Mijn dochter heeft nog een paar jaartjes
maar wat vind ik belangrijk voor haar? Wat wil ik dat zij leert?
Ik heb niet zo’n beste ervaring met school en het stramien passen. Neem klassikaal lezen #insertkotsemoji. Voor wie is dat leuk? Voor
degene die stottert en dat dan voor de hele klas mag doen? (of moet luisteren naar hoe goed de rest het doet?) Voor degene die
heel snel leest en naar de stotteraars moet luisteren en daarop besluit dat ze
gewoon zelf verder leest maar als ze dan de beurt krijgt op dr kop krijgt omdat
ze niet oplet? (u begrijpt ik hoor tot de
laatste categorie).
Neem het opnoemen van de tafels bij de juf (back in the olden days, zo 1810 toen ik klein was en tafels moest
leren deed je dat bij de juf aan het bureau). Dat kon ik niet (nog steeds
niet trouwens). Als je een tafel goed had mocht je een stickerplakken op je
tafeldiploma wat achterin de klas hing. Joepie, ik had een tafeldiploma met een
sticker of 2 (de tafel van1 en de tafel van 10 gingen nog…). En als hij vol was
mocht hij mee naar huis…. Tsja…
Tot ik laatst iemand sprak over de vrije school De tafel van 3. Alle
stoelen in een kring. Voor de stoel zeg je 1 spring op de stoel zeg je 2 spring
van de stoel zeg je 3 1x3=3 en zo verder. Mijn mond lag nog niet open op de
grond… Wouw!! Dat had ik moeten hebben ik denk dat ik elke tafel binnen een dag
uit mijn mouwtjes had geschud!!
(dit is geen pleidooi
om de vrije school tot het beste onderwijs van NL te benoemen maar
wel een pleidooi om te laten zien dat het anders kan, wat voor naam we
daar aan moeten hangen mag ieder voor zich weten).
Om over het opsteken van vingers nog maar te zwijgen… Een tijd terug
volgde ik een lezing over het opsteken van vingers. Deze mevrouw, een lerares
is daar mee gestopt. Zij liet een aantal videofragmenten zien waarop te zien
was dat dit werkte. Je hoeft niet als een stel schapen je vinger op te steken
en maar te hopen op je beurt. Wat leer je daarvan? Wie de langste vinger heeft?
Deze mevrouw liet zien dat kinderen keurig op hun beurt konden wachten,
elkaar uit konden laten praten. Ze leerden niet wie de langste vinger had (of
de meeste spieren om de arm zo lang in de lucht te laten hangen). Deze kinderen
leerden naar elkaar kijken, luisteren en samenwerken. Is dat niet veel
waardevoller?
Wat willen wij, als ouders, dat onze kinderen leren? Droge stof?
Lesstof opgelegd door school? Zodat we met elkaar allemaal hetzelfde leren? Of
is het mooi om kinderen zelf te laten ontdekken wat ze belangrijk vinden zonder hen dingen op te leggen? Mogen ze niet
zelf een pad makken in plaats van ze te verplichten over het gebaande pad te
gaan? Wat als je meer aandacht geeft aan het sociale, wat als je tijd stopt in
een kind?
Wat gebeurt er als je net als bovengenoemde leraar van het gebaande pad
afwijkt? Wat gebeurt er als je net als die leraar van de vrije school besluit
om de tafels op een andere manier te onderwijzen? Vergaat de wereld? Of doet
iedereen het een stuk beter en lijkt het eigenlijk prima te werken?
Er zijn een heleboel dingen die ik niet kan. D-T? ik doe vaak gewoon beide zit er in ieder
geval 1 tussen die gebruikt moet worden. Klokkijken? I suck als het om
klokkijken gaat, digitaal doe ik als de beste maar met wijzers… en soms heel
soms heb ik daar last van. Had het geholpen als iemand had gekeken naar mij als
persoon en geprobeerd had daarop de lesstof voor mij werkbaar te maken ipv mij
te verplichten net zo te leren als in het boekje staat? Ik denk van wel. Ik
denk dat de lesstof een leidraad moet zijn maar dat de manier waarop het
aangeboden word per kind kan verschillen.
En ik begrijp dat dat een utopie lijkt. Je kan niet voor 25 kinderen
25 manieren van aanleren verzinnen/maken/ontwerpen. Of toch wel? Wat als we het
zouden proberen? Wat als we zouden kijken wat het kind nodig heeft en daarop
aansluiten? Zouden we kinderen dan niet veel meer kunnen motiveren?
Think
outside of the box.
Suzan.
Voor meer informatie over de verschillende onderwijsvormen in Nederland verwijs ik jullie door naar deze site.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten