zondag 15 november 2015

1 jaar borstvoeding!





Wauw!!! Ik geef 1 jaar borstvoeding… 1 jaar alweer. Ik had dit nooit durven hopen en toch ging het helemaal vanzelf. Hoe?? Ik heb het los gelaten.. Ik heb de weegschaal los gelaten, het cb los gelaten.. Ik heb naar mijn kind gekeken en niet naar een curve. Ik zie dat hij groeit, ik zie dat hij gelukkig is, ik zie dat hij zich ontwikkeld hoe het hoort, ik zie dat hij tevreden is en ik beantwoord zijn vragen. Ik voed hem als hij daarom vraagt. 3x? 5x? 18x? Komt allemaal goed want ik kan dit! Ik kan mijn kind voeden. Ik ben vrouw, ik heb 2 borsten met 2 tepels en mijn borsten kunnen voeden. Ik ben hiervoor gemaakt. Mijn baby groeide in mijn buik en daarmee groeide mijn hormonen, toen mijn lichaam mijn baby baarde kreeg het de mogelijkheid om te voeden en die kans greep ik. Niet omdat het moest, niet omdat ik iets wilde bewijzen maar omdat het de natuur is, mijn natuur, onze vrouw zijn natuur.
Dit vertrouwen kreeg ik na zo’n 6 maanden. De grens waarop het bij Mika ophield met het voeden. Ik kreeg door dat ik deze functie gewoon bezat, mijn lijf kon dit. Dat hij nog niet doorsliep klopte bij wie Finn was, wat hij nodig had. Dat hij nog steeds om de 2 uur of korter dronk kwam niet omdat ik tekort kwam, dat kwam omdat Finn dat nodig had, omdat Finn zo drinkt. Alle mensen, alle artikelen en alle meningen over doorslapen en langere tijd tussen de voedingen en alle schema’s liet ik varen. Mijn kind was dit, had dit nodig. Ik kon vertrouwen op dit leventje en mijzelf.
Ik wil je vragen om dit vertrouwen door te geven aan alle vrouwen die je kent. Maar 2% van de gehele vrouwelijke wereldbevolking kan haar kind niet voeden. De rest van de 98% kan dus gewoon haar kind voeden. Waar het mis gaat? Het is jaren terug mis gegaan toen de poedermelk als norm werd gezien. Mede voor het gemak van de vrouw. Zo kon je immers sneller je kind laten doorslapen. Je kreeg meer rust want je geeft je kind om de 4 uur 180 cc met 6 scheppen voeding en daar tussen krijgt je kind niks en moet slapen. Gewoon laten huilen daar krijgt het sterke longen van en het kan immers geen honger hebben. Je hebt zekerheid dat jij als moeder niet tekort schiet want je kind groeit net als alle andere kinderen goed volgens schema. Wat ook prettig is is dat je zelf niet hoeft na te denken.  6 weken 120 cc met 4 scheppen. Top geregeld toch? Je kon na 6 weken weer aan het werk want iemand anders kon jouw kind voeden. Kolven hoefde niet, dat bespaarde geld en tijd voor de baas! Er valt ook een heleboel geld te verdienen in de poedermelk industrie. Aan borstvoeding valt niets te verdienen aangezien het gratis is.
We krijgen langzaam aan door dat we verder af zijn gaan staan van onze natuur. Steeds meer vrouwen starten met borstvoeding geven en voeden langer hun kind. Meer vertrouwen in hun lijf krijgen deze vrouwen. Vrouwen durven NEE te zeggen en op te komen voor hun kind en hun borsten!
Lets be a movement en niet alleen voor borstvoeding maar voor ons vrouwen en wat wij kunnen. Want hoe fijn borstvoeding ook is, hoe fijner is het dat je als vrouw een weloverwogen, doordachte keuze kan maken in je leven. Borstvoeding ja of nee, kunstvoeding ja of nee, samen slapen ja of nee, rapley ja of nee, vaccineren ja of nee. Wat fijn dat wij dat recht hebben en laten we het alsjeblieft mogen behouden!
Als slot.. Power to the boobies! Ik ben er trots op! En we stoppen als wij daaraan toe zijn!

Veel warme groetjes,

Amanda


Geen opmerkingen:

Een reactie posten