donderdag 19 november 2015

What I Bake Wednesday: Kruidnoten


Ik heb een beetje een trauma overgehouden aan een kruidnoten bak avontuur zo'n jaar of 15 geleden. Samen met een vriendinnetje al giebelend balletjes draaiend van het deeg. Om vervolgens zwart geblakerde keutels uit de oven te halen...
Dat trauma is ondertussen zo oud dat ik dacht laat ik me weer eens wagen aan die lekkere rakkers. aangezien ik van zoet houd maar het graag wat gezonder heb als de varianten die in de supermarkt liggen.

Op basis van honing (maar makkelijk vegan te maken)

IngrediĆ«nten 
200 gram speltmeel
70 gram honing (te vervangen door 2 eetlepels kokosbloesemsuiker)
60 gram roomboter (te vervangen door kokosolie)
3 theelepels speculaaskruiden
eventueel scheutje amandelmelk

1)  Doe alle ingrediĆ«nten in een kom en kneed dit tot een samenhangend deeg. Is het deeg nog wat klef de er dan nog een beetje meel bij. Is het deeg wat droog dan kan een scheutje amandelmelk helpen.
2) Maak kleine ronde balletjes van het deeg. En leg deze op de bakplaat.
3) Bak de kruidnoten in 15 -20 minuten. Let goed op want ze gaan snel te hard en worden dan, zoals boven vermeld, zwart!
4) De kruidnoten kunnen uit de oven wat zacht zijn. Even laten afkoelen en ze worden lekker knapperig.

Tips:
- Als je de honing vervangt door de suiker dan is het aan te raden om wat meer roomboter te gebruiken (80 tot 100 gram).
- De kruidnoten zijn met de suiker zoeter, gezoet met honing kan het zijn dat je de honing wat proeft.


Manlief vind de kruidnoten echt niet lekker. Dochterlief twijfelt nog. Soms peuzelt ze de kruidnoten heerlijk op en soms trekt ze een vies gezicht en mag ik ze opeten.
Laat je me weten wat jij er van vindt?

Eet smakelijk :)
Suzan




Geen opmerkingen:

Een reactie posten