vrijdag 20 november 2015

Besparen tijdens de feestdagen

De feestdagen komen er weer aan. En we weten allemaal dat die tijd vrij prijzig kan zijn. Ik  vind cadeautjes geven eigenlijk veel leuker dan cadeautjes krijgen en daarnaast vind ik het een sport om dingen zo goedkoop maar tegelijkertijd ook zo duurzaam mogelijk te scoren. Dus geen prulletjes van de action maar degelijk en het liefst van hout. Al weten we allemaal dat die leuke speelgoed winkel vol houten en verantwoord speelgoed niet zo vriendelijk is voor je budget. Hoe wij dat doen? Dat lees je hieronder.

1) De 4 cadeautjes regel
Wij maken gebruik van de 4 cadeautjes regel



Iets wat ze wil (dat zal vast iets van duplo of frozen worden).
Iets wat ze nodig heeft (iets educatiefs of een aanvulling op wat ze al heeft, maw duplo ;)).
Iets om aan te trekken (pyjama of met sint bijv. kerstoutfit).
Iets om te lezen ( een mooi boek of tijdschrift).

Dit zorgt er voor dat we (ik) dochterlief niet overladen met veels te veel cadeaus. We vieren zowel Sint als Kerst wat maakt dat dit echt nodig is. Niet alleen voor onze portemonnee maar ook voor Bobbi. Daarnaast probeer ik de cadeaus van Sint en Kerst een beetje op elkaar af te stemmen en eventueel ook op haar verjaardag. Zo krijgt ze zowel met Sint als met Kerst iets van duplo, dat is op dit moment echt hetgeen waar ze het meest mee speelt. Met Kerst ook iets om mee te "koken" we denken er nl over om haar voor haar verjaardag een keukentje te geven en kunnen zo zien hoeveel plezier ze er van heeft (of niet en dan kunnen we het keukentje als verjaardagscadeau schrappen ;) ). Ook krijgt dochterlief met Sint haar outfit voor kerst. Ik vind het leuk om haar met kerst net iets mooier aan te kleden dan normaal maar kies wel een outfit die ze nog vaker aan kan. Door deze met Sint te geven takel je 3e regel van de 4 cadeautjes regel.

2) De cadeautjes doos
Ik koop eigenlijk het gehele jaar door cadeautjes. Spulletjes in de uitverkoop, via een kerstpakket of een spaaractie. Deze leg ik boven bij elkaar in de cadeautjes doos. Bij verjaardagen of feestdagen snuffelen we door de doos en kijken wat er voor bruikbaars tussen zit. Voor sommige dingen is ze nog te klein dus die blijven liggen voor het jaar daarop. Door op deze manier cadeautjes te verzamelen spreid je de kosten over het gehele jaar uit en zit je niet in de maanden november en december met extra uitgaven.

3) (Be)spaarpunten.
Ik ben Truus de Gier en doe werkelijk waar aan elke spaarpunten en zegeltjes actie mee. Is het niet voor mijzelf dan is het wel om er iemand anders blij mee te maken. Niet meedoen maakt me een dief van mijn eigen portemonnee. Zo sparen wij bijvoorbeeld al jaren airmiles, dat loopt ongemerkt best op. Nou kun je airmiles inleveren bij bijvoorbeeld de v&d en zo een percentage aan korting krijgen op je aankopen. Maar airmiles heeft ook een webshop waar je dingen kunt kopen met alleen maar airmiles. Zo hebben wij een duplo getallentrein voor nop weten te scoren (maar  ook wel eens een pannenset of een boormachine, is echt de moeite waard).

4) Wees creatief.
Wat is er nou leuker dan iets wat je zelf hebt gemaakt? Het is uniek en dtafeltent gemaakt.  Maar eigenlijk kun je hier van alles bij bedenken. Zelfgemaakt kleding, gehaakte knuffels of een mooie houten auto.
aarnaast met liefde gemaakt. Voor dit jaar heb ik een

5) 2e hands
Ik liep laatst over de ijhallen en scoorde weer het een en ander met de prijskaartjes er nog aan. Dingen die voor nog geen 10% van de nieuwprijs weg gingen (ik bedoel hoe makkelijk kun je besparen?!) Daarnaast zijn er ook veel gebruikte dingen te vinden die er eigenlijk nog heel goed uit zien of die het opknappen waard zijn. Zonde om ze geen tweede leven te geven! En met een lik verf of een nieuw stofje krijgen dingen echt een hele andere look.

Hoe bespaar jij tijdens de feestdagen? Laat het ons weten.
Suzan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten