woensdag 20 juli 2016

Cheeky Whipes


Na ons wasbare luierconsult ben ik enthousiast. Enthousiaster dan ik had verwacht. Ik denk er serieus over na om wasbaar te gaan luieren. Echter ben ik ook kritisch en soms wat lui dus ik wacht nog even af wat Amanda blijft ervaren voordat ik er echt een klap op geef.

Naast dat alles ben ik bezig met minimaliseren in de breedste zin van het woord, minder spullen, minder consumeren en minder afval. Met dat laatste hebben we weer een kleine slag geslagen. We zijn namelijk overgestapt op wasbare snoetenpoetsers oftewel Cheeky Whipes.

Cheeky Whipes zijn doekjes waarmee je dus snoeten kunt poetsen (of billetjes, waarom wij dat (nog) niet doen leg ik later uit). Ik heb voor een voordeel pakket gekozen. Hierin zitten:
25 doekjes (in ons geval katoen)
1 doos voor de schone doekjes
1 doos voor de vieze doekjes
1 wasnetje
1 zakje voor de schone doekjes voor onderweg
1 zakje voor de vieze doekjes voor onderweg
2 flesjes olie (een voor de vieze doekjes en 1 voor de schone doekjes)

De kleur op de flesjes is hetzelfde als de doosjes waar de bakjes inzitten.
Wat je doe is het volgende. Je vult de bak voor schone doekjes met water en doet er een paar druppels olie bij. De olie ruikt naar lavendel & kamille. Ik vind het persoonlijk een lekker geurtje maar dat is uiteraard persoonlijk. Vervolgens leg je de doekjes erin.

De bakjes hebben beide een andere kleur deksel en een opschrift om aan te geven wat waar in zit. Evenals de flesjes met de olie. Superhandig! (Zeker voor mensen zoals ik die vaak eerst doen en dan pas gaan lezen...) De doos voor de vieze doekjes is iets groter dan het doekje voor de schone doekjes.
De bijgeleverde beschrijving zegt dat je alle doekjes er in moet doen, en dan even schudden. (Uiteraard met de deksel dicht geklikt). Dit werkte voor ons niet. Ik doe de doekjes per kleur in het bakje. Even dompelen en dan er weer uit en de volgende stapel dompelen net zolang tot ze allemaal nat zijn en dan gaan ze in de doos.
De doos met vieze doekjes krijgt ook een laag water en olie, dit keer met de geur tea tree & citroen, een heerlijke frisse geur.

Het netje voor de vieze doekjes kun je ophangen in het bakje, superhandig!
Je hangt vervolgens het netje in de bak en gooit je vieze doekjes hierin.
De bijgeleverde beschrijving geeft aan dat je om de dag moet wassen. Wij doen dat niet, ik vind het niet nodig en gooi de bups gewoon in de was wanneer het vieze bakje vol is of wanneer ik ga wassen. Dan draaien de doekjes mee met bijvoorbeeld de handdoeken was, een bakje vieze doekjes vult nl geen hele trommel en ik vind het zonde om halve trommels te draaien.

Wij gebruiken de doekjes echter alleen als snoetenpoetsers niet als billendoekjes. Zoals ik al eerder aangaf ben ik ook wat lui en houd ik van gemak. Ik ben er op dit moment dus nog niet over uit of ik poep op wil ruimen met wasbare doekjes, het voelt nog wel lekker makkelijk om wegwerp doekjes te gebruiken. Mocht ik dat wel gaan doen dan zal ik de doekjes zeker vaker wassen.
Het wassen kost mij op dit moment niet meer tijd of ruimte. De doekjes drogen snel aan de lijn of in de zon en mogen eventueel ook in de droger. Je zou de doekjes zelfs nat in het cheeky whipes bakje kunnen doen al heb ik dat nog niet geprobeerd. Wat ik wel doe is, zeker met het warme weer, het water van de schone doekjes regelmatig vervangen omdat het anders wat kan gaan ruiken.

De doekjes zijn er in 3 verschillende materialen, microvezel, katoen en bamboe. Wij hebben voor katoen gekozen omdat dit een natuurlijk materiaal is. De doekjes zijn er ook in microvezel en bamboe. De microvezel werd hem niet vanwege het onnatuurlijke materiaal en de bamboe doekjes werden het niet vanwege de ervaring van een vriendin. Zij gaf aan dat de bamboe doekjes niet lekker poetsen omdat ze 2 laags zijn (dat zijn de katoenen dus niet). Nadat ik ze zelf gevoeld had bleek haar verhaal te kloppen en hebben we voor katoen gekozen. Katoen en microvezel is leverbaar in gekleurd of wit. De bamboe doekjes worden geleverd met leuke printjes.

Een deel van onze doekjes, net uit de was. Er zijn ook nog lichtblauwe en gele doekjes, deze zijn echter op dit moment in gebruik :).
Ik ben erg te spreken over de cheeky whipes. Ik heb ze nog niet meegenomen onderweg maar dat ben ik, als de wegwerp doekjes op zijn, zeker wel van plan. Is het niet net zo makkelijk om zelf bijvoorbeeld een handdoek kapot te knippen en dit in een plastic bak te doen? Ongetwijfeld. Maar het fijne aan cheeky whipes vind ik dat alles bij en in elkaar past, je niet zelf aan de slag hoeft en gelijk van start kan.
Manlief is ook te spreken over de doekjes (niet geheel onbelangrijk). Belangrijke tip van hem; knijp het doekje uit anders kan het wat te nat zijn tijdens het snoetenpoetsen. 

Onze doekjes komen trouwens bij Blabloom vandaan. Een supersnelle levering, en een persoonlijk kaartje in het pakket. Echt een aanrader.

Ga jij over op wasbaar?

Suzan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten