maandag 11 juli 2016

Moestuin Maandag 2016 (6)

Over Bob de Bouwer, ons kruidenfabriekje en slakken.

Zoals jullie mogelijk hebben gezien op Instagram hebben we een heus kruidenfabriekje gebouwd. Met wij bedoel ik dochterlief en ikzelf en met fabriekje bedoel ik een houten bak in elkaar geschroefd.

Het idee kwam toen ik een verse basilicum plant kocht (wat ruikt dat toch heerlijk die verse kruiden). Wij hebben geen vensterbanken en een vrij gemiddeld aanrecht (manlief zou zeggen klein of te vol met mijn rommeltjes... laten we het erop houden dat er onvoldoende plek is). Dus eigenlijk helemaal geen plek voor plantjes binnenshuis. Voeg daar aan toe de nieuwe kruiden en plukselderij die amanda mee bracht en we hadden een serieus probleem.


Ik heb in het tuincentrum staan twijfelen. Gaan we voor een oppottafel of gaan we voor een grote bak op pootjes. Uiteindelijk voor het laatste gegaan. Super simpel en snel in elkaar te zetten (en voordeliger als die hele gave romantische met laatjes...). Het binnendoek heb ik vastgeniet met mijn tacker (zou ik ook zeker aanraden!). Vullen met aarde en planten maar die kruiden.
We koken nu bijna dagelijks met kruiden uit eigen tuin, heerlijk! Ik ben benieuwd hoe ons kruidenfabriekje zich gaat ontwikkelen.

Er mist nog een beetje kleur.
Verder is het rustig rondom de framboos. We hebben een flinke hoeveelheid kunnen plukken, wat ik best bijzonder vind voor een herfstbloeier. Gelukkig zijn er al weer een heleboel nieuwe frambozen in aantocht. Dan hebben we nog 2 aardbeien planten waarvan de een veel aardbeien levert en de ander vrij weing, met andere worden niets... Grappig want we doen niets anders, ze staan in dezelfde grond, krijgen dezelfde hoeveelheid water en ongedierte...


De eerste courgette is geplukt, nog wat klein maar de anderen worden allemaal opgegeten.
Onze paprikaplant, hoewel niet zelf gekweekt, geeft ook vruchten. Niet alleen degene die er al aanzaten toen we hem kochten maar ook nieuwe.

Nog een klein beetje groeien en kleuren en dan een heerlijke paprika.
Er zitten ook nog een paar paprika's in de vroege ontwikkelingsfase.
En dan is er nog de broccoli en de sla. Laten we het er op houden dat er een aantal slijmerige vriendjes zijn die die plantjes hebben uitgedunt. We hebben nog zo'n 6tal slaplantjes (van de 12) en 1 broccoliplant die het echt aardig doet (van de 4). Zal mij benieuwen hoe dat er over een paar weken bij staat
De eerste tomaten zijn ook gesignaleerd, klein maar fijn!
We hebben ook nog pompoenen gezaaid die al opkomen hoop dat die over een paar weken de volle grond in kunnen en dat we in de herfst passende decoratie hebben. 

Niet helemaal moestuin maar wel groen en tuin dus kon het niet laten er wat over te schrijven. Vorige keer schreef ik over onze vers geplante roos. Er zitten discutabele plekken op de blaadjes maar de roos zit vol knop die echt prachtig uitkomen. Ik heb geen idee wat die plekjes op het blad zijn maar dat gaan we uitzoeken. We hebben in ieder geval geen last van luis dankzij de lavendel.

Ik ben er trouwens achter wat al die zwarte vlekken zijn. Volgende keer meer daarover!

Untill next time
Keep it green.

Suzan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten