maandag 25 juli 2016

Moestuin maandag 2016 (7)

Over illegale tomaten, bespikkelde rozen en de mysterieuze plant.

Kunnen jullie je nog de tomaat met een identiteitsprobleem herinneren en het overschot aan tomaat van vorig jaar? Van het zelfde laken een pak zullen we maar zeggen. Een aantal weken terug waren we op vakantie en heeft Amanda (waarvoor dank) voor mijn groene vrienden gezorgd. Zij had nog wat bonen planten (may they rest in peace) en een aantal tomaten planten (Let them grow, let them grow) meegenomen en toegevoegd aan onze collectie. Na een week of wat begon het wat te worden, de tomaten planten schoten de grond uit en 1 bonenplant leek het slakken leger overleefd. Zoals jullie al vaker hebben kunnen lezen. Ik heb echt geen idee wat ik doe. Als het groeit dan groeit het en oogst ik her en der wat. En als het niet groeit trek ik het eruit en gaat het weg. Ik kan aan de vorm van een beginnend blaadje echt niet herleiden of iets een tomaat of een abrikoos is (I know, abrikozen groeien aan een boom, maar dit schoot als eerste te binnen). Afijn. Ik liet de boon groeien en groeien. Tot er zowaar een tomaat begon te groeien... aha. Ik en tomaten, misschien dat ik het volgend jaar sneller zie?

Alsof er nog niet genoeg tomaten waren, hier een heus stekkie dat bijna de volle grond in kan.
Zoals ik vorige keer al schreef had mijn roos dubieuze zwarte vlekken all over the place. Niet alleen mijn nieuwe, maar ook maar oudere roos zaten onder. Gelukkig is google vriendelijk en geduldig. Ik kom erachter dat mijn roos blackspot heeft. Een vervelende ziekte die met name met nat weer opduikt (gaan ze niet kapot van de hagel, krijgen ze er wel vlekken van...). Naast zwarte vlekken op het blad zorgt deze schimmel er voor dat de bladeren snelle uitvallen en de bloemen zwakker zijn en minder mooi van kleur (zelfs vlekken op de bloemen ...) Oplossing, alle bladeren die vlekken hebben eraf halen en op de grond liggen verwijderen. Als je de bladeren laat liggen trekt de schimmel in de grond en woekert het gewoon door bij je nieuwe blad. Bij mijn nieuwe roos lukt dit prima. Bij mijn al bestaande, miniatuur roos wat minder. Advies is dan om de roos kort te wieken....
Er zijn overigens ook nog allerhande andere middeltjes op het internet te vinden. Ik wil het eerst hiermee proberen maar mocht dit niet werken gaan we op zoek naar iets anders :).

Pompoenen die groeien als kool, of eigenlijk... als pompoenen.

En aantal weken terug schreef ik over onze mysterieuze plant. Een van de planten die het goed doet dit jaar. Ik heb nog steeds geen idee wat voor plant dit is. Het lijkt op een paprikaplant maar dat baseer ik alleen op de knopjes en de vorm van het blad. De bloemen die de mysterieuze plant heeft herken ik dan weer niet...
Mocht iemand weten wat dit voor plant is en of er vruchten aan komen, laat het me weten :).


Untill next time!
Keep it green

Suzan







Geen opmerkingen:

Een reactie posten