donderdag 14 juli 2016

DIY donderdag: Pimp de speelkeuken.


Een tijdje terug liep ik tijdens een van mijn kringlooptochten tegen een arm scharminkel aan. Het was niet veel meer dan wat houtjes met touwtjes (het ouwe IKEA model voor de kenners ;) ). Al zag ik ook een ruwe diamant. Het duurde dan ook niet lang of ik had het gevaarte, samen met wat pannetjes, afgerekend, en daar gingen we.


Het originele plan was om te kijken of dochterlief überhaupt met het keukentje zou spelen en als dat zo was een grotere kopen en deze weer verkopen. Het zou dus gaan om zo min mogelijk investeren en zo veel mogelijk resultaat. Ik vond de kleur niet om over naar huis te schrijven dus zocht ik in schuur en vroeg her en der rond. Zo kwam ik 2 blikjes tegen in de schuur, kreeg ik 2 blikken van een vriendin en haalde ik zelf nog een blikje schoolbordverf erbij. Dat, te samen met een haakje en de houten onderzetters die dienst zouden doen als pitten maakte het een budget project. Het zorgde er echter ook voor dat we met een roze keuken zaten.
Een roze keuken die eigenlijk perfect paste in het speelhoekje.
Een roze keuken die eigenlijk prima is zoals ie is. Het originele plan ging van tafel en we lieten het gepimpte exemplaar staan.


Zoals ik al schreef wilde ik (ja ik, want dochterlief zou het werkelijk niets kunnen schelen) een grotere. Eigenlijk eentje met een oventje en een koelkast en draaiknopjes en een wasmachientje etc. etc. (eigenlijk degene die hieronder staat, te schattig!!)


Dat zou inhouden dat we moeten verhuizen, en verhuizen vanwege een speelkeuken gaat ietwat te ver... (helemaal in het kader van minimaliseren...). Een iets kleiner exemplaar was ook prima geweest maar dit mini formaatje bleek eigenlijk de vondst van de eeuw. Ik vond hem alleen nog wat kaal. Ik pinde een heel bord vol en mijn hoofd zat vol ideeën maar de perfecte attributen vond ik niet. Totdat ik afgelopen week bij mijn moeder in de schuur stond. Een oude kapstok, met een likje sentiment en wat verwaarloosde capaciteiten, leek de juiste afmetingen te hebben. Dat wil zeggen, als manlief hem op maat zou zagen zou hij perfect passen. Op kantoor stond al tijden een lege wijnkist, zo'n chique houten en ook die nam ik mee naar huis.


Afgelopen weekend is manlief gaan zagen en ben ik gaan schuren en verven. De wijnkist had een leuk houtje in het midden wat ik manlief doormidden zaagde om zo een plankje en een groot vak te creëren. Dit zette ik vast met wat spijkers en houtlijm. De kapstok werd een stukje smaller en korter gezaagd waarna het schuur werk kon beginnen.

Zoals jullie kunnen zien is het houtje niet helemaal pas afgezaagd, geen probleem er is nl niemand die dit ziet.
Vanwege het prachtige weer heb ik heerlijk buiten kunnen verven. Ja en ook dat kan als er een peuter rondloopt. Afgelopen week kwam ik op deze blog terecht (wat een heerlijk huis en wat een heerlijke manier van leven lijkt me dat zeg!) waarbij ik de tip las om je kind ook aan het werk te zetten. Gelukkig had de wijnkist een deksel die ik niet zou gebruiken. Dochterlief een kwast en wat waterverf en ik had geen kind aan haar. (Ok dat is gelogen, ze heeft zich zo'n 10 minuten vermaakt maar daarna vroeg ze of ze weer in het badje mocht, blijkbaar was het verven niet zo interessant als het leek).

Toen alle geverfde onderdelen droog waren schroefde ik ze vast. En tada, zie hieronder het resultaat!



De ovenwanten en het schortje maakte ik al eerder. Zie hier de beschrijving van de ovenwant.
De houten flesjes zijn van Plan Toys en kocht ik op de Ouders Natuurlijk Beurs maar ze zijn ook hier te koop. De houten gebakjes scoorde ik tijdens Koningsdag op de vrijmarkt.
Ik heb de binnenkant van het laatje geverfd. Het zorgt er voor dat het er allemaal net wat frisser uit ziet. Het laatje word overigens vooral gebruikt om memory kaartjes in te doen ...
Ik beschilderde een zijkant met schoolbordverf om het keukentje zo multifunctioneel mogelijk te maken.


Verftip:
Je hebt van die prachtige bakjes waar je lekker met je roller doorheen kan gaan. Leuk, maar die had ik dus niet meer. Ik heb een oud vleeswarenbakje gebruikt (staat toch niks te doen in de kast) en daar aluminium folie in gedaan. Na het verven kan het aluminium folie eruit. Of je legt er nog een laagje in voor een nieuwe kleur, werkt perfect! Je kan dit overigens ook doen in de verfbakjes, zo kan je ze vaker gebruiken zonder te poetsen :).

Uiteindelijke kosten?

Keukentje: € 7.50 (kringloop)
Verf: gratis op 1 potje schoolbordverf na € 3.95 bij de action maar nog zeker voor 7/8 vol!
Bloemenaakjes: € 2.50 (voor 2 haakjes)
Overig hout: gratis.
Kwasten en rollers hadden we nog dus daar zijn geen nieuwe kosten gemaakt.
Schort en ovenwant; zelf gemaakt van restjes stof en synthetische watten.

Het fijne aan dit project is dat het vanzelf vorm heeft gekregen. Door op de juiste materialen te wachten en materialen buiten hun originele functie te (her)gebruiken. Dit kost wat tijd, het afstruinen van rommelmarkten, 2e hands winkels en in ons geval ook schuren maar dan heb je ook een uniek eigen gemaakt exemplaar! Waar dochterlief hopelijk nog vele jaren plezier van heeft.

 Ik hoop dat deze blog inspireert. Dus hoe ziet jouw gepimpte keuken eruit?

Untill next time.
Keep it crafty.

Suzan



Geen opmerkingen:

Een reactie posten